donderdag 2 augustus 2007

Mijn repertoire

Hallo, Krijn hier. Ik zal jullie weer wat over mijzelf vertellen.
In de loop der jaren heb ik mij als beginnend scrhijver aan een grote diversiteit aan genres gewijd. In elk belangrijk genre heb ik wel een kort verhaal geschreven. Schrijfwedstrijden hebben soms een bepaald thema, en op deze manier heb ik altijd wel een verhaal om in te sturen.

Mijn favoriete genre is de satire. Zo heb ik laatst een satirisch verhaal geschreven over een aantal oplettende burgers dat een buurtpreventie opzet om hun buurt te bewaken, hetgeen verschrikkelijk uit de klauwen loopt. Het eindigt met een grote schietpartij op een schoolplein.

Daarnaast schrijf ik graag over vervreemding en toenemend individualisme en bureaucratie in onze (post)moderne samenleving. Zoals 'Los', over een man die alle regels en gedragsnormen zo zat is dat hij zich hiervan los worstelt. Hij kom zo echter ook los te staan van de zwaartekracht en tuimelt aan het eind de lucht (leegte) in.

Verder schrijf ik ook wel filosofisch werk. Bijvoorbeeld 'De Nergensman', over een man die in het solipsisme gelooft; híj is de enige die werkelijk bestaat, alles om hem heen komt uit zijn geest en gedachten voort. Dit leidt hem ertoe een massamoord te plegen op alle andere mensen, door ze weg te denken. Tenslotte laat hij ook de wereld zelf verdwijnen, daarmee zijn geest in een grote leegte sluitend.

Ook schrijf ik graag griezelverhalen, zoals 'Uit de Diepte', over een badmeester die ontdekt dat er in zijn zwembad een poort naar de onderwereld zit, waaruit wezens met tentakels komen die zo nu en dan badgasten mee de diepte in sleuren. Ik laat me graag inspireren door het werk van H.P. Lovecraft.

Ik heb inmiddels zelfs een nieuw genre bedacht: het teletekstverhaal. Ik hoop mijn eerste boek, een bundeling van korte verhalen, dit thema mee te geven. Het idee van een teletekstverhaal is heel simpel; je neemt een headline van teletekst en schrijft hier een verhaal omheen.
Mijn eerste teletekstverhaal was 'Drukke uitvaart doodgestoken Belg', die ik al snel liet volgen door 'Economen kraken kabinetsbeleid' en 'Verdachte bombrief opgepakt'. Momenteel ben ik bezig aan 'Russische schepen op de Noordpool', dat de kern van mijn boek moet gaan vormen.

Ik hoop dat jullie zo een beetje een beeld hebben gekregen van mijn kunnen als schrijver. Hopelijk zien jullie mijn werk binnen een aantal jaar op de schappen van je lokale boekwinkel liggen. Aarzel dan niet om het aan te schaffen; ik kan je verzekeren dat het de moeite waard zal zijn!

Krijn uit.

1 opmerking:

Anoniem zei

Misschien kun je ook iets zeggen over dat verhaal over die Macedoniers. Dat vond ik zelf wel sterk, maar het past onder geen van de genres die je noemt. Ik zou het zelf je zwartkomische verhalen noemen, een beetje Roald Dahl-achtig.