zondag 5 augustus 2007

De aanhouder wint, en Bedankbriefje #2

Ik heb de schrijfwedstrijd helaas niet gewonnen. Het is een beetje een teleurstelling, maar ik ga natuurlijk niet bij de pakken neer zitten. Hoe groot was de kans dat ik zou winnen? Niet zo groot. Er waren meer dan vijftig inzendingen, en er werden maar drie winnaars aangewezen. Je moet wel heel wat in je mars hebben om dan te winnen.
Ik denk ook graag dat het aan de jury van deze wedstrijd lag. Elke wedstrijd heeft weer een andere jury, en die hebben allemaal een eigen idee van wat een goed verhaal is. Deze jury was waarschijnlijk geen groot fan van mijn schrijfstijl, maar een andere jury denkt daar misschien heel anders over. In het juryrapport zeiden ze dat 'originaliteit niet automatisch een goed verhaal maakt, en dat het nóóit een goed idee was om je verhaal vanuit het perspectief van een pion in Mens-erger-je-niet te schrijven' wat ik erg onbeleefd vond. Gelukkig wist niemand dat het om mij ging.
Maar goed, ik kom er wel overheen. Ik was wel boos toen bleek dat ik niet in de prijzen was gevallen, maar ik ben niet haatdragend. Ik ben nu zelfs al weer met een nieuw verhaal bezig, over het jurylid van een schrijfwedstrijd dat per abuis een poort naar de hel opent en dan verkracht wordt door demonen. Maar daar was ik al vóór deze wedstrijd aan begonnen.
Deze week weer een prijsuitreiking. Hopelijk win ik dan wel wat. Ik heb mijn bedankbriefje voor die gelegenheid al aangepast.

Beste aanwezigen, juryleden, medekandidaten van Schrijverscapriolen

Ik ben oprecht verbaasd dat ik gewonnen heb. Natuurlijk is dit niet de eerste schrijfwedstrijd waar ik aan mee doe, maar het is nog altijd één van de eersten. Ik denk graag dat dit geen toevalstreffer is, maar een voorbode van successen die gaan komen.
Mijn vader zei na de eerste wedstrijd waar ik niet in de prijzen viel ietwat spottend dat ik mijn verhalen dringend zou moeten herschrijven om een kans te maken in het literaire wereldje, en mijn vriendin vond dat ik maar een andere hobby moest zoeken. Ik wil hun gezichten nu wel eens zien, nu ik door mag naar de landelijke finale van Schrijverscapriolen.

Literair Nederland, vergeet mijn naam niet! Hier komt Krijn Krijbolder!


Ik hoop dat ik het deze week vanaf een podium mag voorlezen!
Krijn uit.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Krijn, ik vind dat je mijn woorden toch een beetje in een verkeerde context plaatst. Ik bedoelde het helemaal niet boosaardig, ik wilde slechts zeggen dat als ze in het juryrapport uitdrukkelijk vermelden dat je verhaal niet zo goed was, je het een en ander grondig zal moeten herschrijven. Ik heb liever niet dat je mijn woorden zo verdraait.

Anoniem zei

Krijn, ik bedoel he-le-maal niet dat je maar een andere hobby moet zoeken! Ik zeg dit alleen maar voor je eigen bestwil, maar misschien is het beter als je je eerst gaan concentreren op het zoeken van een nieuwe studie en daarna pas op het schrijven; je moet het in jouw geval denk ik als een hobby zien, en niet als een levensdoel of iets dergelijks. Je krijgt ook niet eeuwig studiefinanciering meer, en ik ben het zat om iedereen die er naar vraagt te moeten zeggen dat mijn vriend momenteel 'tussen twee studies verkeert'. Doe er wat aan!

Anoniem zei

Weet je nou al wat je volgend jaar wilt gaan studeren? Je had het laatst toch over een letterenstudie?

Anoniem zei

Kop op, Krijn. Je kunt niet altijd winnen. Het is zelfs ietwat onredelijk om bij je eerste wedstrijd er al van uit te gaan dat je wint. Zoiets moet groeien. Kijk maar naar mij, ik ben ook al talloze schrijfwedstrijden afgegaan, zonder ooit met een prijs naar huis te gaan (ik heb wel enkele malen op de shortlist gestaan, dat is ook goed, ga daar anders eerst maar voor).

Jan Zolderkamer zei

Och, ik ben nu al dertig jaar schrijver en ik heb nog nooit een wedstrijd gewonnen.