zaterdag 1 september 2007

A fond farewell!

Daar zijn we dan. Mijn laatste blogpost.
We hebben wat meegemaakt met zijn allen. Ik weet niet hoeveel lezers ik gehad heb, maar zeker is dat ze mij in mijn meest turbulente levensfase hebben meegemaakt. Ik wil met een goed gevoel eindigen; heb alsjeblieft geen hekel aan mij.
Ik verontschuldig mij voor al die keren dat ik mijn geduld ben verloren, dat mijn posts onleesbaar en onduidelijk waren omdat ik weer depressief of dronken was. Ik heb spijt van de keren dat ik mij aanstelde omdat ik weer eens was afgewezen, voor alle keren dat ik in het wilde weg ben gaan schelden en gaan beschuldigen.
Nu is er niets van dat.

Ik ben volledig kalm.

Ik heb mijn besluit genomen, en ik zal hier niet meer op terug komen. Ik heb er even over nagedacht, ik heb de voors en tegens afgewogen, en er zit nog maar één ding op.
Om Robert Smith van The Cure te citeren: ‘I think I’ve reached that point where giving up and going on are both the same dead end to me’.

Het goede nieuws is dat dit alles gaat eindigen met een knal. Ik zal vechtend ten onder gaan.

Ik wil mijn excuses aanbieden aan mijn ouders, aan mijn zusje en mijn broertje, aan mijn vrienden, aan mijn ex-vriendin zelfs, aan enige andere familieleden of kennissen die ik met mijn onvoorspelbare gedrag op de kast heb gejaagd.

Haat mij niet om wat ik ga doen. Het heeft allemaal een reden.

Vanavond is de uitreiking van de literaire prijs De Gulden Pennevrucht in popcentrum 013 in Tilburg. Ik zal er bij zijn. Niet om mijn prijs op te halen; ik heb elke hoop om tijdens mijn leven nog bekend te worden als schrijver al opgegeven.
Nee, ik zal er om een heel andere reden zijn. Zodra alle genomineerden, al die jonge schrijvers met hun vele ideeën en hun… hun veelbelovendheid daar binnen zijn, zodra de jury haar plaats heeft ingenomen, zodra het spektakel begint, dan zal ik de deuren sluiten. Dan gaat de boel op slot. Niemand komt de zaal uit!
De eersten die de vlammen zien zullen in paniek raken, ze zullen proberen te vluchten, maar ver zullen zij niet komen. Ze zullen stuiten op de deuren, ze zullen elkaar in blinde paniek vertrappen, en de overlevenden zullen stikken in de rook, en branden in de vuurzee.

Ik zal wachten tot iedereen verbrand is, ik zal kakelend lachen bij het aanschouwen van die immense vlammen, van die geur van verbrand vlees. En daarna? Ik ga niet de gevangenis in, ik ga me niet aangeven. Daarna zijn het pijnstillers voor mij, een hoop pijnstillers, té veel pijnstillers. En als dat niet werkt; het gas. Ik kom er wel uit. Ik maak me er niet druk om. Ik heb mijn besluit gemaakt.
Het komt wel goed.

Want na mijn dood zal ik groot zijn. Ik zal een martelaar zijn voor mijn werk. Zodra 013 in puin ligt en men ontdekt dat ik verantwoordelijk was voor de dood van al dat jonge schrijftalent, van die o zo talentvolle en prominente jury, dan zal de aandacht voor mijn werk toenemen, dan zal ik bekend zijn.
Mensen zullen mijn werk lezen, en ze zullen zich verwonderen over deze ongewone en briljante geest, een geest als een diamand; kil, hard en briljant, die door zijn omgeving, door onze gecorrumpeerde samenleving, tot deze uiterste daad werd gedreven. Het zal een daad van verzet zijn.
Ik ben een martelaar!

Houd de kranten daarom goed in de gaten. Ik zal voortleven in de herinneringen van velen.

En jij, bedankt voor het lezen van mijn weblog. Heel erg bedankt.

Krijn uit!
Over en uit.

46 opmerkingen:

Anoniem zei

Geen probleem Krijn, ik doe het graag.

Anoniem zei

Ik heb hier iets over gelezen in de krant vanmorgen. Even kijken hoor...

Anoniem zei

Is dit die jongen die...? Oh, wat erg... Echt heel erg.

Anoniem zei

Ja, het is dezelfde. Weirdo. Geen groot verlies voor de mensheid, als je het mij vraagt.

Anoniem zei

Hoezo, wat is er gebeurd dan? Hij heeft toch niet echt een brand gesticht, mag ik hopen? Zo iemand is Krijn niet. Ik bedoel...

Anoniem zei

Ik ga niet dit hele blog zitten lezen, maar iemand moet het toch hebben gedaan?
Waarom heeft er niemand ingegrepen?

Anoniem zei

Verschrikkelijk dat zoiets zich vandaatg de dag nog ongemerkt kan voltrekken. Het is net als als die familiedramas waar je zoveel over leest tegewnwoordig in de kranten.

Anoniem zei

Ik schaam me er op zulke momenten een beetje voor dat ik een mens ben. Waarom kon die jongen zijn gang gaan? Heeft hij geen ouders of familie die kon ingrijpen? Zitten op zo´n geval geen tig maatschappelijk werkers en psychiaters? Kennelijk niet...

Anoniem zei

Arme Krijn...
Hij leek me best sympathiek...

Anoniem zei

Krijn sympathiek? Ik heb zijn blog net doorgelezen en ik vind het maar een irritante kerel. Niet dat hij daarom dood zou moeten of zo, maar om het nou voor hem op te nemen...

Anoniem zei

Is dit van diezelfde jonge? Wat raar?

Anoniem zei

Maar er zal toch wel iemand dit weblog hebben gelezen die hem kende? Konden die hem dan niet tegenhouden? Of misschien dachten ze dat het een grapje was...? Ik weet het ook niet.

Anoniem zei

Wat een akelig verhaal!

Anoniem zei

We vinden het allemaal heel erg. Maar gedane zaken nemen geen keer.

Anoniem zei

HOezo? Wa is er gebuerd dan? Ik heb hier helmaal niks over gleezen?

Anoniem zei

Heb je het niet gezien? Er stond een artikel over in in de Volksrkant en volgens mij ook in Brabants Dagblad

Anoniem zei

Maar wat is er nou dan precies gebeurd dan?

Anoniem zei

Oh, niets bijzonders. De een of andere idiote aansteller pleegt zelfmoord en meteen wordt er een groot drama over gemaakt over hoe zielig het wel niet is. Boeien!

Anoniem zei

Sorry hoor, ik ben echt niet zo iemand die zich allemaal met dingen gaat bemoeien en zo, maar ik wil toch maar even zeggen dat hier echt wel meer aan de hand is dan alleen iemand die zelfmoord pleegt. Die jongen heeft verdomme geprobeerd een zaal mensen in brand te steken. Dat het mislukte was maar toeval! VOor hetzelfde geld waren ze alleemaal dood geweest!

Anoniem zei

Dat het mislukte was maar toeval? Echt niet dus! Tenzij jij denkt dat je met een aansteker een heel gebouw in brand kunt steken. Bovendien is hij die zaal niet eens binnen gekomen, ten minste zo stond het in het Brabans Dagblad.

Anoniem zei

Kan iemand anders even een link naar dat krantenartikel plaatsen?

Anoniem zei

Welk artikel bedoelje? Ik denk dat er in verschillende kranten wel iets over heeft gestaan.

Fritske! zei

Krijn...

Anoniem zei

Doe maar die in de Volkskrant of zo.

Anoniem zei

Een krantenartikel moet toch niet zo moeilijk te vinden zijn. Zoek gewoon op 'overschat' en 'geen echte nieuwswaarde'.

Anoniem zei

Ik heb bij Krijn op school gezeten; hij was altijd een wat stille, aparte jongen...

Anoniem zei

^
Ik heb het hele artikel voor je overgetypt; ik weet alleen niet hoe je het kunt opmaken, dus het is nogal een lap tekst.

Ontzetting om zelfmoord 21-jarige.
Onbegrip over mislukte aanslag en zelfdoding door 21-jarige Tilburger

De 21-jarige Tilburger Krijn K., die deze week dood werd aangetroffen in zijn woning in Tilburg-Noord, was mogelijk van plan een aanslag te plegen op een Tilburgs evenement, zo maakte de Tilburgse politie gisteren bekend. Om welk evenement het zou gaan werd niet toegelicht. De politie liet wel weten dat de Tilburger was overleden aan een overdosis slaappillen, en dat in zijn dagboek en op zijn weblog vond men redenen om aan te nemen dat de Tilburger voor zijn dood een aanslag wilde plegen.
Op het genoemde weblog vond deze journalist bewijzen dat K. het voornemen had een brand te stichten bij de regionale uitreiking van schrijfwedstrijd ‘De Gulden Pennevrucht’. De politie meldde nog geen motief voor de zelfmoord te weten, maar uit het weblog kan worden opgemaakt dat K. leed onder een gevoel van mislukking en ontevredenheid over het verloop van zijn schrijverscarrière.
Blogger.com overweegt nu het weblog in kwestie te verwijderen. ‘Wij bieden slechts een forum voor iedereen die zijn mening kwijt wil’, aldus de oprichter van blogger.com, Hendrik Beneden-Leeuwen, ‘Natuurlijk kunnen daar rotte eieren tussen zitten. Maar wij sporen het plegen van aanslagen beslist niet aan’.

Lees verder op pagina 3: ‘Wij kunnen het nog steeds niet geloven’

Anoniem zei

Dat is echt een krantenbericht van niets. Je hebt het bedacht. Dat moet.

Anoniem zei

^
Was het maar waar. Dit is de kwaliteit van nieuwsgeving in het Eindhovens Dagblad.

Anoniem zei

Ik wil wel eens wat van Krijn lezen...

Anoniem zei

@ HRH:
Ja, kun je lachen...

Anoniem zei

Krijn was geen slecht schrijver. Hij werd alleen verkeerd begrepen. Die arme jongen... Als ik wat eerder had ingegrepen had ik dit misschien kunnen voorkomen...

Anoniem zei

Waarom hebben zijn ouders niets gedaan?

Anoniem zei

^
Omdat dit niet hun probleem is maar dat van de maatschappij.

Anoniem zei

Maar ze zullen toch wel alarm hebben geslagen toen hun zoon al die tijd niet meer reageerde? Hoe zit het met zijn vrienden? Zijn buren?
Sorry hoor, maar ik vidn het gewoon een beangstigend idee is dat er zulke mensen nu zulke plannen zitten te bedenken.
Maar dat zal dan wel weer aan mij liggen...

Anoniem zei

Ik denk niet dat er ooit een gevaar heeft bestaan voor de mensen in die concertzaal. Als je de verhalen mag geloven heeft die jongen even bij de ingang rondgehangen, en heeft hij geprobeerd met een aansteker een stel gordijnen(?) in brand te steken. Vervolgens werd hij door de bewaking aangesproken, is hij weggevlucht en heeft thuis zijn leven beeindigd, als ik het goed heb begrepen.

Anoniem zei

Ik vind het wat te kort door de bocht wat je daar zegt. Niet alle islamieten zijn verkeerde mensen! Een paar van mijn vrienden zijn islamitisch!

Anoniem zei

Oh shit, sorry, verkeerde weblog.

Anoniem zei

Een beetje morbide, de fascinatie met dit weblog...

Anoniem zei

Als ik de krantenberichten niet had gezien zou ik denken dat dit één grote grap was. Maar ja, de berichten dus... Ik heb het geheel gevolgd met een mengeling van fascinatie en afkeer, een beetje met hetzelfde gevoel waarmee ik naar die documentaire 'Grizzly Man' van Werner Herzog keek. Ik begriijp Krijns ambitie om te schrijven maar ik erger me tegelijkertijd ontzettend aan zijn voortdurende aanstellerij. Sorry dat ik het zeg. Waarschijnlijk had die jongen gewoon psychische problemene.

Anoniem zei

ER-RUG!!!
In Afrika gaan kinderen dood en hier te lande staat zóiets op de voorpagina?
You people make me sick!

Anoniem zei

Krijn is een martelaar. Laten we allemaal zijn boeken kopen... als ze ooit worden uitgegeven.

Anoniem zei

Kunnen ze hem niet postuum nog een prijs geven? dat hij n og een beetje in ere is hersteld? Ik vraag je...

Anoniem zei

Kunnen we hier nou met zijn allen over ophouden in plaats van er zon drama van te maken>

Anoniem zei

Ja, houd hier aub mee op. Ik was bevriend met Krijn en ik vind dit een zinloze discussie aangezien geen van jullie hem kenden.

Anoniem zei

jij moet winnen krijn! duidelijk!